Valikko Sulje

Miten ruuan päästöjä voitaisiin vähentää?

Pienillä arjen teoilla ja tottumuksien muutoksilla voi vähentää ruokailusta tulevia päästöjä huomattavasti.

Ruokahävikki

Kaikista tärkeintä päästöjen vähentämisessä, aivan sama mitä syöt, on lopettaa ruokahävikki. Syö kaikki ruoka mitä ostat, äläkä osta liikaa ruokaa, jottei se mene pilalle. Ruokahävikin vähentäminen on todella tärkeää.

Eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa.

  • Suomalaiset heittävät noin 5 % ostamastaan ruuastaan roskiin. Tämä vastaa noin 100 000 henkilöauton hiilidioksidipäästöjä.
  • Kun ruoka heitetään roskiin kaikki sen tuottamisesta koituneet päästöt ovat menneet hukkaan.
  • Kun roskiin heitetty ruoka viedään kaatopaikalle, se tuottaa siellä lisää päästöjä. Näin voidaan ajatella, että ostetusta ruuasta tulee tuplapäästöt (?).

Syöminen

Ruuasta tuleviin päästöihin voi vaikuttaa nopeasti miettimällä mitä syö. Päästöjä voi vähentää kun:

  • Suosii kasviksia. Nopein tapa vähentää ruuasta tulevia päästöjä on syödä enemmän kasviksia ja marjoja.
  • Välttää lihatuotteita. Lihan ympäristöpäästöt ovat useimmiten moninkertaisesti suuremmat kuin kasviksien. (Kuinka iso ero?)
  • Välttää maitotuotteiden kulutusta. Esimerkiksi juuston ympäristöpäästöt ovat korkeat. (Miksi välttää?)
  • Suosii kausiruokaa. Kausiruokaa ostamalla säästät ruuan kasvatukseen, säilytykseen ja kuljetukseen käytettävää energiaa. Kausiruoka on myös halpaa, tuoretta ja hyvän makuista. Katso tästä kausiruokakalenteri.
  • Suosii tuoreita ruoka-aineita. Ruokien pakastaminen vaatii paljon energiaa.

Ruuan valmistus

Erilaisissa ruuan valmistus ja lämmitystavoissa on myös eroja. Mikro voi viedä puolet vähemmän energiaa kuin uuni (?).

Eniten energiaa vie:

  1. Uuni
  2. Liesi
  3. Mikro

Jos ruokaa valmistaa uunissa kannattaa sitä tehdä mahdollisimman paljon kerralla.

Kauppamatkat

Sillä on myös väliä, miten kuljet kauppareissut. Jos kaupassa käy autolla kasvavat myös ruokailusta tulevat päästöt. Jos kauppamatkan haluaa tehdä autolla, kannattaa ruokaa ostaa mahdollisimman paljon kerralla, niin ei kaupassa tarvitse käydä usein. 

  • Kauppamatkoja tehdessä kannattaa suosia julkisia kulkuvälineitä, tai ottaa kauppamatka urheiluna ja kulkea sinne kävellen tai pyörällä.
  • Ruoka kannattaisi kuljettaa repussa tai omassa kauppakassissa ja välttää muovipusseja.

Miksi minun syömiselläni on väliä?

Yksittäisenä ihmisenä tuntuu välillä vaikealta ajatella, että omalla syömisellä olisi niin väliä sillä on paljon muitakin ihmisiä, jotka ostavat tuotteita. Et voi kuitenkaan vaikuttaa suoraan kuin siihen mitä itse syöt. Omalla esimerkilläsi voit kuitenkin herättää lähipiirisi ajattelemaan myös heidän ruokailutottumuksiaan.

Samanlailla voi tuntua vaikealta taistella isoja yrityksiä vastaan, sillä heillä on niin paljon valtaa ruokabisneksessä. Mutta mieti mitä tapahtuisi esimerkiksi McDonaltsin kokoiselle jättimäiselle yritykselle, jos kukaan ei enää ostaisi heidän tuotteitaan?

Me voimme kuluttajina ohjata ruuan tuotantoa haluamaamme suuntaan. Yritykset valmistavat niitä tuotteita, joita me kuluttajat ostamme. Jos ostamme paljon esimerkiksi kasvistuotteita, yritykset rupeavat valmistamaan niitä enemmän. Samalla kun yritysten välinen kilpailu ja tuotteiden tuotantomäärät lisääntyvät, myös hinnat tippuvat. 

Me kuluttajat, sinä ja minä, olemme oikeasti vallassa.